W
dniu 29 sierpnia 2014 r. w Gimnazjum nr 1 im. Bohaterów Monte
Cassino odbyła się debata nauczycieli w ramach projektu „Szkoła
Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym
nowoczesnej szkoły”. Celem ogólnym projektu jest wzmocnienie
współpracy pomiędzy uczniami, rodzicami i nauczycielami oraz
przedstawicielami innych środowisk na terenie szkół i przedszkoli
w Polsce.
Debatę
rozpoczęto przedstawieniem idei projektu oraz celem - znalezienie
odpowiedzi na pytanie kluczowe: „Co
powinno się zmienić, żeby zarówno uczniowie jak i rodzice chcieli
się angażować w życie szkoły, byli aktywni, mieli poczucie
wpływu i dobrze się czuli w „Naszej szkole”?
Nauczycieli
zostali podzieleni na 6 grup, których celem było znalezienie
odpowiedzi na pytania pomocnicze:
- Jaka jest nasza szkoła – co w niej cenimy, co nam przeszkadza, jak się w niej czujemy?
- Jak wygląda współpraca w szkole?
- W jakim stopniu czujemy się współodpowiedzialni za naszą szkołę?
Po
przedstawieniu przez liderów wyników i refleksji, nauczyciele
zastanawiali się, jakich efektów oczekiwalibyśmy po realizacji
Programu współpracy. Pojawiły się następujące propozycje:
- R –N –U mówią „fajna szkoła, bo razem ją tworzymy”
- R –N- U lubią szkołę, są życzliwie wobec szkoły nastawieni
- R –N mają świadomość wspólnego celu –DOBRO DZIECKA.
Następnie
nauczyciele zastanowili się, jak mogą współdziałać, angażować
się w życie szkoły, by osiągnąć ww. efekty:
- wspólne przedsięwzięcia z rodzicami
- kontynuacja prac Stowarzyszenia „Klucz do sukcesu”, którego zostało powołane dla organizacyjnego merytorycznego wspierania działań wychowawczych i opiekuńczych Gimnazjum nr 1 w Złocieńcu
- pobudzanie aspiracji uczniów
- doradztwo zawodowe
- dostrzeganie pozytywnych stron „wszystkich”, tzn. uczniów, nauczycieli, rodziców, pracowników niepedagogicznych, dyrekcji
- wykorzystanie indywidualnego potencjału uczniów, rodziców
- ewaluacja WSO –zachowanie
- uczenie odpowiedzialności uczniów przez współprojektowanie: zajęć pozalekcyjnych, tematyki godzin wychowawczych, bloga, strony internetowej i facebooka szkoły, umiejętnego korzystania z komórek, tabletów i innych urządzeń komunikacyjnych
- „weekend” bez prac pisemnych dla uczniów.