poniedziałek, 1 września 2014




W dniu 29 sierpnia 2014 r. w Gimnazjum nr 1 im. Bohaterów Monte Cassino odbyła się debata nauczycieli w ramach projektu „Szkoła  Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem  społecznym nowoczesnej szkoły”. Celem ogólnym projektu jest wzmocnienie współpracy pomiędzy uczniami, rodzicami i nauczycielami oraz przedstawicielami innych środowisk na terenie szkół i przedszkoli w Polsce.
Debatę rozpoczęto przedstawieniem idei projektu oraz celem - znalezienie odpowiedzi na pytanie kluczowe: „Co powinno się zmienić, żeby zarówno uczniowie jak i rodzice chcieli się angażować w życie szkoły, byli aktywni, mieli poczucie wpływu i dobrze się czuli w „Naszej szkole”?
Nauczycieli zostali podzieleni na 6 grup, których celem było znalezienie odpowiedzi na pytania pomocnicze:
  1. Jaka jest nasza szkoła – co w niej cenimy, co nam przeszkadza, jak się w niej czujemy?
  2. Jak wygląda współpraca w szkole?
  3. W jakim stopniu czujemy się współodpowiedzialni za naszą szkołę?
Po przedstawieniu przez liderów wyników i refleksji, nauczyciele zastanawiali się, jakich efektów oczekiwalibyśmy po realizacji Programu współpracy. Pojawiły się następujące propozycje:
    • R –N –U mówią „fajna szkoła, bo razem ją tworzymy”
    • R –N- U lubią szkołę, są życzliwie wobec szkoły nastawieni
    • R –N mają świadomość wspólnego celu –DOBRO DZIECKA.
Następnie nauczyciele zastanowili się, jak mogą współdziałać, angażować się w życie szkoły, by osiągnąć ww. efekty:
  • wspólne przedsięwzięcia z rodzicami
  • kontynuacja prac Stowarzyszenia „Klucz do sukcesu”, którego zostało powołane dla organizacyjnego merytorycznego wspierania działań wychowawczych i opiekuńczych Gimnazjum nr 1 w Złocieńcu
  • pobudzanie aspiracji uczniów
  • doradztwo zawodowe
  • dostrzeganie pozytywnych stron „wszystkich”, tzn. uczniów, nauczycieli, rodziców, pracowników niepedagogicznych, dyrekcji
  • wykorzystanie indywidualnego potencjału uczniów, rodziców
  • ewaluacja WSO –zachowanie
  • uczenie odpowiedzialności uczniów przez współprojektowanie: zajęć pozalekcyjnych, tematyki godzin wychowawczych, bloga, strony internetowej i facebooka szkoły, umiejętnego korzystania z komórek, tabletów i innych urządzeń komunikacyjnych
  • „weekend” bez prac pisemnych dla uczniów.


Debaty: U –N –R będą podstawą do opracowania  Programu  Współpracy, a spośród szkół i przedszkoli, które przedstawią najlepsze Programy Współpracy – wyłonieni zostaną laureaci, którzy w nagrodę wyjadą do Londynu.  Myślę, że chcielibyśmy się tam znaleźć!